Pályaorientációs nap a Hajósban

A tanítás nélküli munkanapon minden osztály foglalkozásokat szervezett a témában. A színes tanórán kívüli programok lehetőséget adtak tanulóinknak, hogy egyrészt önismeretük erősödjön, emellett néhány érdekes foglalkozást közelebbről is megismerjenek.

Az 1.a és b osztály ezen a délelőttön vidám hangulatban, játékos formában tanulmányozta a régi és új mesterségeket.  Beszélgettek szüleik foglalkozásáról, néztek képeket régi szakmákról.
Benedek Elek Prücsök című meséjének diavetítésén keresztül is a régi szakmákkal ismerkedtek.  Mindnyájan rajzot készítettek arról, hogy milyen szakmát képzelnek el maguknak felnőtt korukra. Feladatlap segítségével párosították az egyes szakmákat és azok eszközeit.
Végül a programot mesével zártuk, Mekk Elek, az ezermester kalandjain nevettek nagyokat egészen addig, míg ő meg nem találta a „megfelelő” mesterséget.
Egri Ágnes és Körös Krisztina osztályfőnökök

 A mai délelőttön nagyon sok játékon, feladaton keresztül ismerkedtünk a különféle szakmákkal, foglalkozásokkal. Sokat beszélgettünk arról, hogy mivel foglalkoznak a szüleik és megpróbáltuk körbejárni azt a témát is, hogy miért dolgoznak a felnőttek?  Rajzok készültek arról, hogy ki mit szeretne csinálni, ha felnő és ki kellett a többieknek találni.  Játszottunk azzal, hogy ki milyen eszközöket használ a munkája során. És beszélgettünk arról is, hogy valakinek olyan foglalkozása lehet a jövőben, ami ma még nem is létezik.
2.a osztály, Tamásiné Szluka Ildikó osztályfőnök

A 2.b osztály játékos módon járta körbe a régi és az új szakmákat. A Learningapps és Wordwall alkalmazás segítségével összeállított interaktív feladatokat, pl.: szókeresőt, párosító játékot, akasztófát stb. oldottak meg a gyerekek a foglalkozásokhoz kapcsolódóan. Beszélgettek a szüleik munkájáról és arról is, hogy ki milyen pályát szeretne a későbbiekben választani. Ehhez rajzokat is készítettek. Mekk Elek, az oktondi ezermester történetei tették még színesebbé a napot. Az Amerikából jöttünk… című játékkal zártuk a pályaorientációs napot.  
Kereszturi Marianna osztályfőnök

A 3. évfolyam a Vasúttörténeti Parkba látogatott.  „Utunk során nem csak a vasutas pálya szépségeivel ismerkedhettünk  meg, hanem közelről láthattuk, hogy a darukezelő hogyan emeli meg  súlyos rakományát, a rendőr,  az útellenőr, a pénztáros, a portás hogyan végzi munkáját.   
A Vasúttörténeti Parkban kisvonatozhattunk, hajtányt vezettünk és megismerkhettük a vonatokat, a  hókotró mozdonytól a gőzmozdonyon keresztül a dieselmozdonyig. Megtapasztalhattuk, hogy milyen a  századeleji lóvasút kocsija, felmászhattunk a mozdonyokba, betartva a járványügyi szabályokat. (A szabadban voltunk, de maszkot használtunk végig,  fertőtlenítettük a kezünket.)
Ez a nap nem csak azoknak jelentett hatalmas élményt, akik még nem ültek vasúton, hanem mindannyiunknak.
 Szabóné Kiss Györgyi és Krasznainé Márk Ágota osztályfőnökök

Pályaorientációs nap 5.a
Az 5. a osztályban rendhagyó pályaorientációs napot tartottunk. Kicsit merész vállalkozásnak tűnt, hogy az egész osztály rollerral megy a Mogyoródi úti sportpályára és vissza a suliba, de a gyerekek fegyelmezettségének és kitartásának köszönhetően sikerült. A pályán, szervezett program keretében  megismerkedtünk egy vakvezető kutya oktatóval és persze a kutyájával. Az oktató sokat és érdekesen  mesélt nekünk arról, hogyan képzik ki ezeket a kutyákat, míg egy látássérült ember igazi társává válnak és persze a gyerekek is tehettek fel kérdéseket.  A program után még lehetőség nyílt egy kis szabadtéri játékra, majd visszajöttünk az iskolába.  
Kocsisné Szabó Ildikó osztályfőnök

A pályaorientációs nap egy valódi szakmai kavalkád volt. Az 5.b osztály tanulói interaktív feladatokon keresztül (csoportmunka, PPt prezentáció) ismerkedtek meg különböző szakmák szépségeivel, nehézségeivel, vonzó oldalaival és a bennük rejlő perspektívával. Hogy mi leszek én, ha nagy leszek? Talán rendőr, fodrász, paleontológus vagy tűzoltó? Ha választ nem is kaptunk még erre, de együtt gondolkodtunk róla és mindenki magával vitt egy kedves szakmai emléket.  
Hegyeshalmi Henriett osztályfőnök

A 6.a osztály például a Városligetben  tartotta a foglakozást. A Mezőgazdasági Múzeumhoz érkezve a gyerekek 5 csoportot alakítottak. Mindegyik csoport kapott egy, a helyhez köthető nagy vállalatot: FŐKERT, MACIVA, Állatkert, Széchenyi Fürdő és maga a Mezőgazdasági Múzeum. A csoportok megadott idő alatt ötletbörze-szerűen gyűjtöttek olyan foglalkozásokat, amelyek szerintük vannak az adott intézményben. Megbeszélték, milyen nagyobb területek (gazdaság, informatika, épület karbantartás, közösségi kapcsolatok, nevelés) mentén érdemes gondolkodni. Ezután interneten megnézték, éppen milyen álláslehetőség van az adott intézményben, és azzal mennyi jövedelem jár (ez utóbbiról kevés információ lelhető fel). Végezetül egy tesztet oldottak meg a Városligetről, melynek kapcsán beszéltek a történetéről, jellemző intézményeiről, növény- és állatvilágáról.  
Folytatásképpen átmentek a Hősök terére, ahol átnézték az összegyűjtött foglalkozásokat, vajon melyiknek lehetet középkori megfelelője, és annak mi volt a neve. A fennmaradó időben körbesétáltak, és megtekintették a Liget Projekt építkezéseit: mi épül, kik dolgoznak ott.
László Csilla osztályfőnök

A pályaorientációs napon az iskolában maradtunk, és a délelőttöt egy rövid film megtekintésével kezdtük (SZTE- Pályaorientáció- Önismeret), majd ennek kapcsán saját tulajdonságainkat próbáltuk egy vérmérsékleti teszt segítségével felismerni. Megismerkedtünk a szangvinikus, kolerikus, flegmatikus és melankolikus emberek jellemzőivel, s megnéztük, melyik személyiségtípus jegyei milyen foglalkozású embereknél jelennek meg. A z egyes típusok erősségeivel többnyire egyetértettünk, míg a gyengeségeket már nem találtuk egyértelműen magunkra jellemzőnek.
Lerajzoltuk a lábnyomunkat, és a rajz segítségével eljátszottunk a gondolattal, milyenek leszünk húsz év múlva: milyen lesz a családunk, mi lesz a foglalkozásunk, milyen körülmények között fogunk élni. Izgalmas volt kitalálni terveink alapján, hogy ki mit gondol a saját jövőjéről. Ildikó néni és Szilvi néni is meglepődtek helyenként, volt, amit ők sem gondoltak voltak rólunk.
Végül a közeljövőnkre tekintve meghívtunk három hetedikes tanulót, s megkértük őket, mutassák be nekünk, hatodikosoknak az év végén esedékes német vizsga Das bin ich! részét. Nagyon izgalmas volt látni és hallani, mi vár rá, mire és hogyan kell felkészülni, a hetedikesek tippeket adtak nekünk, Frau Lück pedig szintén felhívta néhány fontos dologra a figyelmünket.  
Bár szívesen mentünk volna külső helyszínre, hogy a különböző foglalkozásokat megismerhessük, úgy gondoljuk, hasznosan töltöttük el ezt a napot.
 ,
a 6.b osztály        Kerekes Zsomborné osztályfőnök
Az osztályunk (7.a) a pályaorientációs napot az iskolában töltötte. Elsősorban beszélgettünk a példaképekről, valamint az álomfoglalkozásokról. Felidéztük, hogy erről az első osztályban mit gondoltunk, és most milyenek az elképzeléseink. Érdekes foglalkozások hangzottak el – vulkanológus, rendőrnyomozó, szülésznő, bankár, szakács, légiforgalom - irányító… Megnéztünk és elemeztünk néhány német nyelvű felmérést ezekhez a témákhoz. Az utolsó órában pedig  Galassy Katalin tanárnő  mesélt nekünk a pályafutásáról és tanulmányairól, érdekes  információkkal szolgált az olyan   foglalkozásokról,  mint  a kutató biológus,  az antropológus és a kémia-biológia tanár. Végezetül kitöltöttünk egy tanulási motivációról szóló tesztet.
Kereszturi Blanka és Husztik Veronika  7. a        Kaposvári Zdenka osztályfőnök

A pályaorientációs nap keretein belül a 7. b osztály a Millennium Házába látogatott el. A Városliget történetével, építészetével ismerkedhettünk meg interaktív, izgalmas kiállítást láthattunk 7 állomáson keresztül.  
Utazhattunk a kontinensen elsőként a Millenniumi Földalatti vasúton. A virtuális utazás során felkeresik a földalatti nevezetes megállóit. Ferenc József császár királyi kocsijában utazva feltárul előttünk a hajdani Operaház, az Állatkert, és az Artézi fürdő (azaz a Széchenyi fürdő) megálló is. Különleges Zsolnai kerámiákat is láthattunk.
A Városliget története kiállítás 24 négyzetméteres pop-up könyvét “lapozgatva” megismerkedhetnek a Vajdahunyad vára, a korabeli Állatkert, a Széchenyi Gyógyfürdő, valamint a Műjégpálya történetével. A „könyvoldalakra” vetített mozgóképek a mesekönyv-illusztrációk képi világát varázsolják a látogatók elé.

Józanné Beles Beáta osztályfőnök

A 8. osztályosoknak már nagyon aktuális téma a pályaorientáció. Ennek okán részt vettek egy országos pályaorientációs mérésen, ahol visszajelzést kaptak érdeklődési körükről, kompetenciájukról (erősségeikről) illetve továbbtanulási irányukról. A mérés után a Nemzeti Pályaorientációs Portálon tájékozódtunk, melyek azok a szakmák, amelyek érdeklik őket, ezeknek megnéztük a bemutató kisfilmjeit, beszélgettünk róla, milyen képességet igényel, és milyen irányba kell továbbtanulni hozzá. Ez a délelőtt hozzájárult ahhoz, hogy tudatosabban készüljenek a pályaválasztásra.
Gremspergerné Laskai Judit és Csongrádi Ildikó osztályfőnökök