Témanap az 5.a-ban

2023. június 14-én, szerdán tartottam az 5.a-ban A Pál utcai fiúk témanapját öt órában.

Az első óra hagyományos irodalmi elemzés volt, beszélgettünk a kedvenc részekről, meghatároztuk a helyszíneket, az időt, megvizsgáltuk a regény szerkezetét.

A következő 4 óra nagy része a gyerekek által előkészített feladatokról szólt. Alaposan megismertük a kor gyermekeinek az életét (beszámolót tartott az egyik csapat a korabeli érdemjegyek elnevezéséről, készítettek törökmézet, megkóstoltuk a medvecukrot és az árpacukrot, golyóztunk, a fiúk 2 vállra fektethették egymást stb.). Jutott idő a kreatív írásra (Nemecsek Gerébnek írt levelére, Boka naplójára, dramatizálásra), majd 4 jelenet előadására és értékelésükre. A gyerekek 6 zászlóaljban játékokat alkottak egymásnak: volt activity a regényre jellemző tárgyakból, fogalmakból és szereplőkből, Kahoot! (Ki mondta kinek?) és 2 hagyományos társasjáték a leírásokból, jellemzésekből. Elkészítettük a 3 zászlót és a gittegylet pecsétjét is.

A témanap időpontja, jún. 14-e nagyon jónak bizonyult. Előtte 6 nappal lelkesen mondogatták a gyerekek, hogy már nincs másból leckéjük, és jöhet a jelenetek önfeledt olvasópróbája a Teamsen, a rendezői ötletek összegyűjtése stb. Sokan általam nem kért feladatokkal is készültek (pl. Gyóni-Maksa Hanna híres emberek nyilatkozatait gyűjtötte össze a regényről). Úgy érzem: klassz év végi játékként élték meg ezt a kompeteciafejlesztő napot.