Zuglói Hajós Alfréd Általános Iskola
Magyar
Magyar
Német
Német
Diákhonlap
Videók
 

A magyar-német két tannyelvű program

 

Alapelvek
A tanulók első évfolyamtól heti öt órában (tehát minden nap) tanulják a németet, mint idegen nyelvet. Az órák csoportbontásban folynak.
A tantárgy neve első-második évfolyamon: játék-beszélgetés, harmadik-nyolcadik évfolyamon: német nyelv.
Ezt egészíti ki a német nyelven tanított tantárgyak oktatása.
Német nyelven, ill. két nyelven tanított tantárgyak a 2017/18-as tanévben:
  • első évfolyamon rajz, ének, környezetismeret
  • második évfolyamon rajz, ének, környezetismeret
  • harmadik évfolyamon rajz, ének, környezetismeret
  • negyedik évfolyamon rajz, ének, természetismeret
  • ötödik évfolyamon célnyelvi civilizáció, természetismeret, történelem
  • hatodik évfolyamon célnyelvi civilizáció, természetismeret, történelem
  • hetedik évfolyamon célnyelvi civilizáció, földrajz, történelem
  • nyolcadik évfolyamon célnyelvi civilizáció, földrajz, történelem
 
Az oktatásról
A magyar-német két tannyelvű program iskolánkban 1989-ben indult. A cél az volt, hogy a gyerekek az anyanyelv elsajátításához hasonlóan minél korábban elkezdjék a német nyelv tanulását.
A 6-7 éves gyerekek életkori sajátossága a kíváncsiság, a nagyfokú tanulási kedv, és a közlési kényszer. Mindez megfelelő feltételeket nyújt a korai nyelvtanuláshoz. Számukra a tanulás is csak egyfajta játék, ezért a program legfőbb alapelve a játékosság. A nyelvi elemeket a gyerekek konkrét tevékenységeken keresztül ismerik meg. A nyelvi órák rendszeres kísérői ezért a mozgás, zene, ritmus, tánc és a manuális tevékenységek.
A gyerekek csak hallás után tanulnak, az óravezetés kizárólag német nyelven folyik.
Az 1-2. osztályban folyó játék-beszélgetés órákon a fő feladat a beszéd, bő szókincs megteremtésével.
Az írás-olvasás, a nyelvtanítás kezdeti szakasza a 3-4. évfolyamokon folyik. Az alapozó szakaszban elsajátított szókincset tovább bővítjük, szóbeli és írásbeli szövegalkotást is tanítunk. Továbbra is legfontosabb célunk, hogy német nyelven beszélni tudó tanulókat képezzünk.
A felső tagozaton a nyelvtudás megszilárdítása a cél. A nyolcadik évfolyam végére a B1-es szintű  nyelvtudás megszerzése az elvárás. A sok éves gyakorlat,  németnyelv-tanításunk korszerűsége meg is hozza a várt eredményeket. 8. osztályban a két tannyelvű programban résztvevő tanulóink nagy része sikeres B1-es nyelvvizsgát tesz (nemzetközileg elismert DSD I. komplex német nyelvvizsga). Ez komoly kihívás és megmérettetés a végzősöknek. Legtehetségesebb tanulóink 8. évfolyam végén, illetve az azt követő hónapokban B2-es szintű komplex német nyelvvizsgát tesznek le.
A célnyelvi mérés eredményei 
2014 óta kerül sor a két tanítási nyelvű iskolák célnyelvi mérésére, amelynek elsődleges célja az, hogy megvizsgálják, a 6. évfolyamos tanulók milyen arányban érik el az A2-es nyelvi szintet, 8. évfolyamon tanulók pedig a B1-et. A tesztfeladatok az olvasott szöveg értését, a hallott szöveg értését és az íráskészséget mérték mindkét évfolyamon. A szinteknek való megfelelés alsó határa a 60% volt.

 
2015/16.
2014/15.
2013/14.
6. évfolyam átlagteljesítmény
80%
87%
79%
8. évfolyam átlagteljesítmény
87%
92,5%
85%
Nem felelt meg a 6. évfolyamon
14%
2 %
16 %
Nem felelt meg a 8. évfolyamon
5%
0%
7%

 A 2017. évi célnyelvi mérés eredményét a csatolmányban tekinthetik meg.