Boldog Iskola

Boldog Iskola 2020-2021

A Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságóra programja a pozitív pszichológia kutatási eredményeire épített élménypedagógiai módszertan, melynek hatékonyságát az ELTE PPK empirikus kutatásokkal igazolta.

A program mind a tanárok, mind a gyermekek lelki jóllétével foglalkozik, sőt a szülők bevonására is lehetőséget nyújt! Jó kiegészítője lehet iskolai munkának, hiszen segítségével lehetőség nyílik arra, hogy a hagyományos tudásmegosztást és az életben szükséges személyes és szociális kompetenciák fejlesztését összhangba hozzuk.

A program a tanév minden hónapjában olyan témát jár körül, mely segíti és támogatja a gyerekeket a hétköznapi problémákkal való megküzdésben, és a folyamatos önismereti fejlesztéssel és boldogságérzetet fokozó technikák bemutatásával személyes, lelki egészségüket is tápláló kompetenciáikat fejleszti.

A boldogságórák célja az, hogy vezérfonalat adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint hogy lehetőséget adjon a testi-lelki egészség megtartására.

Iskolánk a 2020/21-es tanévre elnyerte a Boldog Iskola címet, melynek keretében több tanulócsoportban tartottak tanáraink boldogságórákat.

A 4.b és a 7.b osztályok a hála témakörrel foglalkoztak, a 4.-esek rajzoltak, leveleket írtak egymásnak ezen a témakörön belül.  A 7. osztályosok számára is fontos a hála, mely nem csak a járványt követően és a tanév végén aktuális, hanem átszövi mindennapjainkat, egész életünket. Öt csoportban dolgoztak a tanulók. Először egy kép alapján elmondták gondolataikat arról, ki, miért lehet hálás, majd meghallgatták a történetet a képhez. Mindenkinek egyértelmű volt, hogy a hálához tartozó varázsszó a „Köszönöm.” Utána összegyűjtötték, ki miért hálás a családtagjainak, barátainak, tanárainak, az iskolának. Ez utóbbiakhoz gyűjtött gondolatok jól jönnek majd jövőre, a ballagó beszédhez is!

A 6.b-sek a Pozitivity társasjáték segítségével beszéltek erősségeikről, gyengeségeikről, próbáltak problémákat megoldani, s közben nagyon jól érezték magukat.

A felsősök az empátia szakkörön saját érzelmi intelligenciájukat fejlesztették, a fenntartható fejlődés szakkör során pedig megvizsgálták, hogyan járulhatnak hozzá gyermekként egy élhetőbb világ megőrzéséhez.

 

A Boldogságóra program témakörei

1.    A hála gyakorlása
    4.b Bódizs Anikó; 7.b Molnár Márta

2.    Az optimizmus gyakorlása
    
3.    Társas kapcsolatok ápolása
    6.b Kerekes Zsomborné Hargitai Szilvia

4.    Boldogító jócselekedetek
    
5.    Célok kitűzése és elérése    
    4.b Bódizs Anikó
    6.b Kerekes Zsomborné Hargitai Szilvia
    8.b Juhászné Bóka Szilvia
6.    Megküzdési stratégiák

    Felső tagozat: empátia szakkör Gallasy Katalin
7.    Apró örömök élvezete
    
8.    A megbocsátás gyakorlása
    
9.    Testmozgás    Minden évfolyam

10.    Fenntartható boldogság
    Felső tagozat – fenntartható fejlődés szakkör Gallasy Katalin

 

 Terveinkben az szerepelt, hogy mindegyik témát feldolgozzuk a tanév folyamán, ám a pandémia, a digitális oktatás nem tették lehetővé, hogy annyit foglalkozzunk ezekkel a témakörökkel amennyit szerettünk volna.

Most a tanév végén újra pályáztunk a Boldog Iskola cím megtartására, ha sikerrel járunk, akkor a 2021/22-es tanévben igyekszünk még több tanulócsoport bevonásával  boldogságórákat tartani, mert abban bízunk, hogy ha a gyerekek lelki egészsége rendben van, akkor sikeresebbek lesznek az iskolai élet egyéb területein is, könnyebben veszik majd az akadályokat.

Csatolmányok: