Boldog Iskola
2024-2025. Boldog Iskola Program
Szeptember - hála
Szeptemberben a 4.a osztályosok a napköziben a hála témát dolgozták fel. A téma bevezetéseként megnézték A kis bicebóca című filmet. Megbeszélték, hogy ki miért és kinek lehet hálás az osztályban. Ezután kihúzták egymás nevét, és ráírták egy papírból készített levélformára az osztálytársuknak szánt köszönetüket, hálájukat. A legtöbb gyerek a kedvességet, a jószívűséget, a segítőkészséget, a jó barátságot, a közös játékot jelölte meg a hála kifejezésére. Ezután elkészítették a hálakoszorút. Mindenki feltűzte a hálalevelet a koszorúformára. A téma feldolgozása hasznosnak bizonyult a tanulók számára, mivel segítette tudatosítani a pozitív gondolatokat, érzelmeket a társak iránt a hála gyakorlásának elsajátítására.
Október – az optimizmus gyakorlása
Októberben a felső tagozaton, a két hetedik, illetve a két nyolcadik osztályban is megvalósult az optimizmus gyakorlása témakör. Ráhangolódás érdekében, Chopin egy rövidebb, pár perces etűdjét hallgatták meg. Majd szinonimákat gyűjtöttek, színeket társítottak, saját szavaikkal fogalmazták meg, kinek mit jelent az optimizmus. Ezek után olvastak egy kínai tanmesét egy törött cserépkorsóról. A mese tanulsága az volt, hogy nem minden esetben rossz az, ami elsőre annak is tűnhet, de ez csak utólag derül ki, ha már valamennyire eltávolodtunk a történtektől. Mindenkinek eszébe jutott valami hasonló helyzet, amit meg is osztottak egymással.
November - társas kapcsolatok
November témája a társas kapcsolatok voltak. Az etika tantárgy számos lehetőséget tartogat arra, hogy ezen téma fontos elemei előtérbe kerüljenek. Az őszinte kommunikáció, a figyelem és empátia gyakorlása rendszeresen jelen vannak az etika órán felvetődő témák között. Egymás megismerésére és elfogadására legalkalmasabb eszköz az alsó tagozaton a játék, azon belül is az együttműködést elősegítő játékos feladatok alkalmazása. A kooperációt fejlesztő játékok fejlesztik a szociális készségeket, együttműködésre, türelemre és elfogadásra tanítanak, fejlesztik a koncentrációt és még számos egyéb, a tanulási készségek elsajátításához szükséges területet is, és nem utolsó sorban rendkívül szórakoztató tevékenységek is egyben.
A kisiskoláskorban nagyon fontos a barátság, ezért a feldolgozásnál ez került előtérbe. A 2. b osztály elkészítette a Barát-sálat. Kedves gondolatok hangzottak el egymásról. Ezután elkészült a 2.b barátságfüzére is. Mindenkinek van barátja az osztályban, aki segíti, támogatja, vigasztalja, meghallgatja, ha kell. Amilyen az elkészült füzér, olyan sokszínű a csapat.
December - boldogító jócselekedetek
A decemberi téma a boldogító jócselekedetek. Az adventi várakozás idején még inkább előtérbe kerülnek emberszerető cselekedeteink. Iskolánk 4. a osztályában, a napköziben a téma bevezetéseként Móra Ferenc: A szánkó című elbeszéléséből készült régi filmet nézték meg. Megbeszélték a történet mondanivalóját, a fiúk feláldozták szánkójukat, hogy segítsenek a szegény, öreg nénin. Elhatározták, hogy december hónapban ők is gyakorolják azt, hogy örömet szereznek egymásnak. Kiemelték, hogy egy-egy jócselekedet gyakorlásával boldogabbak leszünk mi is, és örömet szerezhetünk másoknak is.
Január – célok elérése
Januárban a nyolcadik osztályosok az írásbeli felvételi vizsga után fogalmazták meg a céljaikat, hiszen ez a feladat éppen ekkor nagyon aktuális számukra. Megbeszélték, hogy milyen lépésekben juthatnak el ahhoz a megfogalmazáshoz, hogy apró célokkal érjük el a nagy célokat. Nehezen fogalmazták meg, hogy olyan egyszerű szavakat is konkretizálni kell, hogy kinek mi számít jónak. Hogyan lesz egy általánosan megfogalmazott célból konkrét cél: pl. kis lépésekre bontás, időkorlátok megfogalmazása, röviden írásban is megfogalmazni, megosztani mással, hogy segíteni tudjon a cél elérésében. Megfogalmazták a gyerekek, hogy a lehetőségekkel élni kell, a képességet, a szorgalmat meg kell becsülni, az eredményt pedig küzdelemmel, akarattal, kitartással, cselekedetekkel, tettekkel lehet elérni.
Az 5. évfolyamon a tanév 1. honismeret óráján ötletbörzével készítették elő az éves munkát. A tanárnő a tábla közepére felírta a legfontosabb célt: „nyugodt munka”. A tanulók pedig köré gyűjtötték ennek a feltételeit, majd beszélgettek a táblaképen látható információkról.
Február – megküzdési stratégiák
Februárban a megküzdési stratégiák kapcsán a közösségen belüli konfliktusok kezelése, helyem az osztályban témát dolgozták fel a 4.b-ben. Ez a hónap igényelte a legtöbb feladatot. A kezdetben mindennapos magamért kiállni, és a szép szóval megbeszélni tudás. Ennél a korosztályban ennek a feladatnak a mindennapi gyakorlása nagyon fontos.
Március – apró örömök
A márciusi apró örömök élvezete kapcsán az adott nap minek, kinek örülsz? kérdés boncolgatását tette a 4.b osztály csapata.
Május – testmozgás öröme
Májusban a testmozgás témakörhöz kapcsolódva péntek délutánonként partitáncokat tanultak a gyerekek. Ennek során együtt mozoghattak az alsós 4 évfolyam tanulói, hogy fejlesszük együttműködésüket, koordinációs készségüket stb. A közösségi élmény jó hangulatával térhettek haza hétvégére a diákok.
Krasznainé Márk Ágota, a program felelőse
Boldog Iskola 2023/2024
Iskolánk a 2023/2024-es tanévre is elnyerte a Boldog Iskola címet, így ebben a tanévben is minden hónapban tartottunk boldogságórákat. Az 5.a osztállyal minden hónap egyik osztályfőnöki óráján a program által megadott témával foglalkoztunk. Az alábbi tematikát dolgoztuk fel ebben a tanévben: a hála, az optimizmus, a társas kapcsolatok, a boldogító jócselekedetek, célok kitűzése és elérése, megküzdési stratégiák, apró örömök élvezete, megbocsátás, testmozgás és fenntartható boldogság. A tanulók szívesen és aktívan vettek részt e témák körüljárásában, mivel a program változatos módszereket, játékos feladatokat kínál a drámapedagógiai eszközöktől a kisfilmeken át a kreatív alkotásig. Január hónapban a célkitűzés tematikával elnyertük A hónap csoportja címet. A boldogságórák témáinak feldolgozása hasznosnak bizonyult a felső tagozatos tanulók számára, mivel segített tudatosítani a pozitív életszemléletet, ami a boldog élet alapja.
A következő tanévben továbbra is szeretnénk részt venni a programban, ezért júniusban ismét pályáztunk a Boldog Iskola cím megtartásársa.
Vargáné Stefán Erika
Boldog iskola 2022/2023
A Boldog iskola cím megtartásához tartozó boldogságórákat ebben a tanévben is folytattuk.
Volt olyan tanárunk, aki egy-egy osztályfőnöki órán, volt, aki rendszeresen tartott boldogságórákat.
Tapasztalatunk szerint akkor válik igazán hatékonnyá a Boldog iskola program, ha összeszokott közösségekben (osztály, csoport), legalább minden hónapban egyszer előkerülnek a program témái, melyekről lehet beszélgetni, játszani, kérdezni, mesélni, elkezdett mondatokat befejezni.
Bódizs Anikó tanítónő beépítette a mindennapi gyakorlatába a boldogságórákat, nála mindig azzal kezdődött a hét.
Tauber Andrea tanárnő pedig az ötödik évfolyamon vezette a programot, hospitálásra is adott lehetőséget az érdeklődő kollégáknak. Az ő tapasztalata szerint a gyerekek kifejezetten várták ezeket a foglalkozásokat, szívesen meséltek magukról, kreatívak és ötletesek voltak egy-egy feladat elkészítésekor, és összességében pozitív irányba változott a közösség magatartása, a gyerekek egymáshoz való viszonya: megtanulnak odafigyelni egymásra és meghallgatni mások véleményét.
Kerekes Zsomborné Hargitai Szilvia nyolcadikban a Céljaink elérése témával foglalkozott, dr. Gyenéné Kovács Edina az Apró örömökkel 5.-a-ban, Bárányosné Csombók Zsófia a Megküzdési stratégiákkal a 6.b-ben, Kocsisné Szabó Ildikó hetedikben a megbocsátással.
László Csilla a Fenntartható fejlődést élte meg nyolcadikosaival külső helyszínen.
Reméljük, diákjaink örömüket lelkét ebben a tanévben is a foglalkozásokban, beszélgetésekben, és még jobban, hogy ezáltal tényleg boldognak érzik magukat iskolánkban.
A program értékei szerinti nevelést, a boldog iskola megvalósítását a hétköznapokban jövőre is szeretnénk folytatni, ezért nyár elején újra pályáztunk a Boldog iskola cím megtartására.
Boldog Iskola 2021/2022
Az elmúlt tanévben megpályázott „Boldog Iskola” címet idén is meg akartuk tartani, ezért pedagógusaink közül többen alkalmanként vagy rendszeresen, boldogságórákat tartottak.
Bódizs Anikó tanítónő osztályában, a 3.a-ban minden hét Boldogságórával kezdődött, olyannyira, hogy ha Anikó néni nem volt az iskolában, a gyerekek akkor is körberakott székekkel, „boldogságórára” felkészülve várták a helyettesítő tanárt, s szívesen beszélgettek saját magukról, élményeikről, örömeikről, ami biztos, hogy megalapozta az egész előttük álló hét jó hangulatát az osztályban. Így a 3.a-sok a Boldogságóra programjának minden témájával foglalkoztak ebben a tanévben.
Anikó néni és osztálya már szeptemberben elnyerték a „A hónap csoportja” címet. Az alábbi sorokkal köszöntötte őket a Boldogságóra csaparta:
„Gratulálunk Nektek, hogy a Boldogságóra program 2020/21 tanévében, szeptember hónapban, a Hajósdiák csoporttal elnyertétek a hónap csoportja címet! Köszönjük szépen, hogy kreativitásotokkal másokat is inspiráltok!
Szeretettel küldjük számotokra a mellékelt oklevelet!”
A többi tanár és osztály egy-egy olyan témát választottak, ami ebben az évben közel állt hozzájuk, és ezt dolgozták fel általában tanórai keretben.
Molnár Márta intézményvezető, aki az előző tanév végén a 7.b osztállyal a Hála témát dolgozta fel, idén végzős nyolcadik osztály lévén a felvételi időszak elején a Célok kitűzése és elérése témakörrel foglalkozott, hisz ilyenkor a pálya- illetve a középiskola választással kapcsolatban egyre jobban körvonalazódik a tanulókban valamilyen távlati cél, nevezetesen, hogy jó felvételit írjanak, jó középiskolába kerüljenek, a tanév végi németvizsgájuk is jól sikerüljön.
A foglalkozást a célnyelvi civilizáció órán, magyar és német nyelven tartották meg, igyekeztek oda eljutni, hogy apró célokkal segítségével kijelöljék a „nagy célokat”.
„A foglalkozás legszebb része volt számomra, ahogy megfogalmazták a gyerekek mindkét csoportban, hogy a lehetőségekkel élni kell, a képességet, a szorgalmat meg kell becsülni, az eredményt pedig küzdelemmel, akarattal, kitartással, cselekedetekkel, tettekkel lehet elérni.” (Molnár Márta)
A 7.a-sok László Csilla tanárnővel a Jócselekedetek témakörben játszottak, kipróbálva a Pozitivity társasjátékot.
A 7.b-sek Kerekes Zsomborné Hargitai Szilvia tanárnővel a Hála témakört dolgozták fel játékos feladatok, beszélgetés keretében.
A 6. a osztály Kocsisné Szabó Ildikó tanárnő vezetésével Az apró örömök élvezete témát dolgozta fel. Nemcsak a gyerekek élvezték nagyon a foglalkozást, de a beszámoló beküldése után Ildikó néni elnyerte a „Hónap pedagógusa” címet.
Az egész tanév során megtartott Boldogságórák reményeink szerint hozzájárultak ahhoz, hogy tanulóink kiegyensúlyozott, vidám, boldog gyermekekként töltsék el napjaikat az iskolában.
Több tanárunk úgy gondolja, hogy a következő tanévben is érdemes ebben a programban részt venni, ezért 2022 júniusában újra pályáztunk a „Boldog iskola” cím megtartására.
Kerekes Zsomborné Hargitai Szilvia
Boldog Iskola 2020-2021
A Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságóra programja a pozitív pszichológia kutatási eredményeire épített élménypedagógiai módszertan, melynek hatékonyságát az ELTE PPK empirikus kutatásokkal igazolta.
A program mind a tanárok, mind a gyermekek lelki jóllétével foglalkozik, sőt a szülők bevonására is lehetőséget nyújt! Jó kiegészítője lehet iskolai munkának, hiszen segítségével lehetőség nyílik arra, hogy a hagyományos tudásmegosztást és az életben szükséges személyes és szociális kompetenciák fejlesztését összhangba hozzuk.
A program a tanév minden hónapjában olyan témát jár körül, mely segíti és támogatja a gyerekeket a hétköznapi problémákkal való megküzdésben, és a folyamatos önismereti fejlesztéssel és boldogságérzetet fokozó technikák bemutatásával személyes, lelki egészségüket is tápláló kompetenciáikat fejleszti.
A boldogságórák célja az, hogy vezérfonalat adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint hogy lehetőséget adjon a testi-lelki egészség megtartására.
Iskolánk a 2020/21-es tanévre elnyerte a Boldog Iskola címet, melynek keretében több tanulócsoportban tartottak tanáraink boldogságórákat.
A 4.b és a 7.b osztályok a hála témakörrel foglalkoztak, a 4.-esek rajzoltak, leveleket írtak egymásnak ezen a témakörön belül. A 7. osztályosok számára is fontos a hála, mely nem csak a járványt követően és a tanév végén aktuális, hanem átszövi mindennapjainkat, egész életünket. Öt csoportban dolgoztak a tanulók. Először egy kép alapján elmondták gondolataikat arról, ki, miért lehet hálás, majd meghallgatták a történetet a képhez. Mindenkinek egyértelmű volt, hogy a hálához tartozó varázsszó a „Köszönöm.” Utána összegyűjtötték, ki miért hálás a családtagjainak, barátainak, tanárainak, az iskolának. Ez utóbbiakhoz gyűjtött gondolatok jól jönnek majd jövőre, a ballagó beszédhez is!
A 6.b-sek a Pozitivity társasjáték segítségével beszéltek erősségeikről, gyengeségeikről, próbáltak problémákat megoldani, s közben nagyon jól érezték magukat.
A felsősök az empátia szakkörön saját érzelmi intelligenciájukat fejlesztették, a fenntartható fejlődés szakkör során pedig megvizsgálták, hogyan járulhatnak hozzá gyermekként egy élhetőbb világ megőrzéséhez.
Most a tanév végén újra pályáztunk a Boldog Iskola cím megtartására, ha sikerrel járunk, akkor a 2021/22-es tanévben igyekszünk még több tanulócsoport bevonásával boldogságórákat tartani, mert abban bízunk, hogy ha a gyerekek lelki egészsége rendben van, akkor sikeresebbek lesznek az iskolai élet egyéb területein is, könnyebben veszik majd az akadályokat.

